ODM Bratislava Obrys Bratislavy

 
ODM.SK Občiansko-demokratická mládež
 

Diskusia o doprave v Bratislave

Autor: Martin Pener <martin.pener@prave-spektrum.sk> 2.11.2005

V stredu 26.októbra 2005 sa na pôde Kafé Scherz uskutočnilo prvé zo série pripravovaných diskusných stretnutí na komunálne témy – prvé zo stretnutí v rámci pásma Homo urbanus istropoliensis. Večer bol venovaný budúcnosti mestskej hromadnej dopravy v Bratislave. Hosťom večera bol námestník primátora hlavného mesta Bratislavy pre dopravu – Ing. Karol Kolada.

Ing. Kolada v úvode priblížil nedávnu minulosť a vyplývajúci súčasný stav bratislavaskej hromadnej dopravy. Vysvetlil podstatu hlavných ťažkostí a ich príčin a zmienil sa o trendoch v tejto oblasti. Nasledujúca časť večera patrila doprave električkovej – najmä pripravovanej vysokorýchlostnej (a nízkopodlažnej) dráhe do Petržalky. Patrí sa spomenúť paradox dnešnej Petržalky: kým táto mestská časť bola projektovaná s ťažiskovou osou na Chorvátskom ramene, súčasný rozvoj a výstavba sa (na škodu Petržalky a najmä Petržalčanov) prenáša na „krídla“. Nákupné komplexy na jej východe hovoria za seba. Ing. Kolada ozrejmil že ak sa na najbližšie roky (možno desaťročia) počíta s Starým mostom jako mostom výlučne peších, cyklistov a najmä električiek, zámerom je v budúcnosti dostať koľajovú trať pod Dunaj a pustiť na most opäť autá.

Po prestávke zhliadli diváci večera niekoľko rarít zo sveta trolejbusov ako napríklad anglosaské trolejbusy dvojposchodvé či juhoafrické banské nákladné a tým bola otvorená ďalšia téma večera: Ing. Kolada konkretizoval podrobnosti blízkeho zavedenia trolejbusov na Dlhé Diely.

Posledný blok bol v znamení cestnej dopravy a s tým suviacej výstavby – a to ako budúcnosti ako i nerealizovaných plánov. Ing. Kolada predstavil budúce dialničné ťahy, tunely, cestné obchvaty a iné – obyvateľmi Bratislavy netušené – projekty. Ako protiklad boli diváci oboznáméní s návrhmi stavebno-územného rozvoja Bratislavy s prvej svetovej vojny, prvej československej republiky, aj pozoruhodným (žial nerealizovaným) projektom architekta Emila Beluša z r.1962.

Zvyšok večera sme strávili diskusiou. Po niekoľkých desiatkách minút sme ju však museli ukončiť nakoľko sa priblížila hodina nočného kľudu. Rád by som aj touto cestou poďakoval Ing.Koladovi za veľmi zaujímavý výklad, jemu aj divákom za vynikajúcu atmosféru večera. Tešíme sa na vás na ďaľšom stretnutí Bratislavského-komunitného združenia pátera Scherza.

Martin „Penďo“ Pener


späť na zoznam | verzia pre tlač | nový príspevok k dokumentu
 
Copyright © 2005-2006 Bratislavské komunitné združenie pátra Scherza
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group.